Strona główna|LWS 28 RADZENIE SOBIE Z WEWNĘTRZNYM KRYTYKIEM, NEGATYWNE PRZEKONANIA I ICH ZMIANA

LWS 28 RADZENIE SOBIE Z WEWNĘTRZNYM KRYTYKIEM, NEGATYWNE PRZEKONANIA I ICH ZMIANA

Skupianie się na tym, co NIE jest dobrze zrobienie jest pewnym sposobem postępowania i traktowania, zarówno siebie, jak i innych. Często bywamy surowi wobec samych siebie i wysoko stawiamy siebie poprzeczkę. Jak inni mieliby nas wysoko, czy też dobrze oceniać, skoro my sami siebie nie cenimy i tak siebie nie przedstawimy. Może być tak, że całe życie możemy spędzić na tym, że będziemy dążyć do jakiejś wyobrażonej przez nas samych perfekcji, a w konsekwencji samozadowolenia z osiągniętych wyników, czy efektów naszej pracy, czy działań, a to może nigdy nie nastąpić.

Jednym ze sposobów poradzenia sobie z wewnętrznym krytykiem jest rozpoznanie, zauważenie uporczywych negatywnych myśli na nasz własny temat. Ty i każdy z nas coś o sobie myśli, że jesteś taka a nie inna, ze masz takie cechy a nie inne. I uwaga, zdanie odcinka:

MYŚLISZ, ŻE JAK TY SAMA O SOBIE COŚ MYŚLISZ, TO TO JEST PRAWDZIWE. BO PRZECIEŻ KTO ZNA NAS SAMYCH LEPIEJ NIŻ WŁAŚNIE MY.

Otóż błąd. Te myśli i przekonania mogą być prawdziwe, ale nie muszą. Nasz własny obraz nas samych może być zafałszowany.  I same uświadomienie sobie takich negatywnych myśli daje dużą wolność.

Zapraszam do wysłuchania 28 odcinka Podcastu Lepsza Wersja Siebie:

Uświadomienie sobie negatywnych przekonań na swój temat nie zawsze jest łatwe, niektórzy od razu potrafią wymienić takie myśli na swój własny temat, są ich świadomi ale niekoniecznie oznacza to, że już sprawa załatwiona, że taka myśl którą sobie uświadomiliśmy ale wciąż w nią wierzymy nie ma wpływu na nasze życie. Niektórzy do uświadomienia sobie negatywnych przekonań na swój temat potrzebują pomocy lub narzędzia.

Załączam ci do pobrania ćwiczenie TU POBIERZ  z przykładowymi negatywnymi przekonaniami i spróbuj w ten sposób wytropić własne. Postępuj wg ćwiczenia, nie zaznaczaj tylko wszystkiego, skup się na najbardziej ograniczających, powtarzających się przekonaniach na początek, uświadom sobie, jak taka myśl na ciebie działa.

Kiedy myślisz o siebie: Nie umiem bronić swoich praw, to jak miałabyś zareagować broniąc tych praw, kiedy ktoś przekracza twoją granice, np. obraża cię, skoro od razu zakładasz, że tego nie potrafisz. Jeśli myślisz o sobie, że jesteś głupia to po co iść na studia. Po co stawiać sobie ambitne cele, przecież i tak ci nie wyjdzie.

Praca z negatywnymi przekonaniami może się odbyć za pomocą technik psychologa Martina Seligmanna, autora miedzy innymi dobrej książki „Optymizmu można się nauczyć”:(kliknij w tytuł, jeśli chcesz zobaczyć książkę)

Uświadom sobie swoje przekonania. Pomyśl o tym chwilę. Bądź uważna: zawracaj uwagę jakie myśli tobą kierują w trudnych sytuacjach, co myślisz wtedy o siebie.

Decyzja zmiany:

Na przykład, kiedy ktoś cię prosi o pokazanie ostatniej pracy a w tobie pojawia się myśl „nie będą nic pokazywać, to nie jest jeszcze wystarczająco dobre” – możesz to zauważyć i świadomie podjąć decyzję:  zrobię dziś inaczej i zobaczę, co się stanie.

To wymaga uważności podczas sytuacji trudnych. To wymaga uważności podczas dokonywania samooceny.

Kiedy wyłowisz też taką negatywną myśl np. „Jestem słaba” możesz rozważyć jej przydatność.

Jeśli trudno ci samej zrozumieć swoje negatywne przekonania (oczywiście możesz ich po prostu nie mieć:) możesz porozmawiać z przyjacielem – zapytaj najbliższego przyjaciela, będziesz zaskoczona że on już najczęściej zna twoje negatywne przekonania na swój własny temat.

Możesz też popracować ze mną do czego cię zachęcam i zapraszam, na FB są zaplanowane godziny, gdzie możesz się zgłosić na konsultacje.

Podsumowanie dzisiejszego docinka, najważniejsze kwestie:

  1. Skupianie się na tym co NIE jest dobrze zrobienie jest pewnym sposobem postępowania i traktowania, zarówno siebie, jak i innych.
  2. MYŚLISZ, ŻE JAK TY SAMA O SOBIE COŚ MYŚLISZ, TO TO JEST PRAWDZIWE. Dodam tu, że wiele myśli negatywne na nasz temat jest i może być prawdziwych, co nie znaczy, że nie możesz tego zmieniać i się rozwinąć, ale ta myśl właśnie może być czynnikiem rozwijającym.
  3. Poprzez negatywne myślenie wpadasz w błędne koło myśli i utwierdzasz się w swoim negatywnym przekonaniu.
  4. Poprzez sposób myślenia, wpływasz na to jak się czujesz, zachowujesz i jakie efekty osiągasz, czyli przez sposób myślenia wpływasz na swoje życie.
  5. Masz wpływ na swoje myśli, możesz je zauważać, zmieniać, decydować, że nie będziesz w danej chwili miała jakiejś określonej myśli, bo to ci nie pomaga.

Posłuchaj tam,
gdzie Ci wygodnie.
Apple Podcast
Apple Podcats
Spotify
Spotify
YouTube
By |2020-07-22T08:03:44+00:0021 lipca 2020|0 komentarzy

About the Author:

Zostaw komentarz