Tytułową książkę można nazwać porządnym narzędziownikiem. To prawie 600 stronicowe tomisko zawierające 119 narzędzi do rozwoju i przeprowadzania zmian w firmie. Część z tych narzędzi można wykorzystać do rozwoju osobistego, część z nich to inspiracja do przeprowadzania własnych zmian, sporą część można wykorzystać na szkoleniach i warsztatach o tej tematyce. Autorzy, Dr James Cannon i Rita McGee to członkowie brytyjskiego Instytutu Zatrudnienia i Rozwoju, specjaliści od wdrażania zmian w wielu znaczących organizacjach. Po zakupie książki zdejmujemy z okładki kod aktywacyjny i wszystkie narzędzia otrzymujemy w pliku, w edytowalnej wersji, co uważam za fantastyczną rzecz i ukłon autorów w stronę czytelnika i późniejszego użytkownika. Każde narzędzie zaczyna od podania jego celu i opisu, czasami podane są konkretnego przykłady, metodologia, no i samo narzędzie. Czasem jest to ankieta, kwestionariusz, przeprowadzenie analizy według konkretnych kroków, test a nawet cały program warsztatów.
Do rzeczy, co to za narzędzia i do czego mogą się przydać. Książka została podzielona na 7 części – działów dotyczących konkretnego etapu procesu zmian.
Część 1 – czy jest w ogóle sens się zmieniać? Czy to jest dobry moment? Czy jesteśmy gotowi na innowacje? Co nas może powstrzymać a jakie siły będą napędzać zmianę? Jakie jest nastawienie personelu do zmiany? Dołączona jest jest również lista kontrolna kamieni milowych projektu, osób za nie odpowiedzialnych i terminów ukończenia, która raczej jest do inspiracji i modyfikacji pod konkretny przypadek ale przydatna i sama z niej korzystałam.
Część 2 to narzędzia w procesie zmian organizacyjnych. Narzędzia a tej części mają pomóc zrozumieć cały proces zmiany, przygotować się do niej, zrozumieć kto musi być zaangażowany w przeprowadzenie zmian, narzędzia pomagające w zrozumieniu przyczyn trudności czy problemów a następnie wskazanie miejsc/osób które powinny zostać zmienione, odkrycie pozytywnych aspektów organizacji które należy chronić przed zmianą, stworzenie wizji sytuacji idealnej – notabene świetne narzędzie coachingowe.
Część 3 to głównie narzędzia wspomagające kreatywność, jak wykorzystanie metafor, wizualizacji i podważana ostatnio w swojej skuteczności – burza mózgów. Ponoć jednak lepsze pomysły przychodzą nam do głowy przy pracy samodzielnej.
Część 4 to pomocne narzędzia do samorozwoju oraz narzędzia przydatne trenerom i facylitatorom przy pomocy w przeprowadzaniu i wdrażaniu zmian. Są tu narzędzia pomagające w samoocenie jak i refleksji.
Część 5 wyjątkowo dla mnie interesująca, mówi o tym, jak pomóc innym w dokonaniu osobistych zmian oraz podejmowaniu wyborów związanych z ich przyszłością. Część ta dotyczy analizy obecnej sytuacji, przyszłej i tego, co mogę zrobić aby osiągnąć zamierzone cele.
Część 6 dotyczy psychologii zmiany, kluczowych umiejętności w przeprowadzaniu zmian i radzenia sobie z oporem.
Cześć 7 i ostatnia to ewaluacja, listy kontrolne i ocena strategii i dokonanych zmian.
Przyjemnej lektury!
[fb_button]