O motywowaniu raz jeszcze
Motywowanie to nie pojedyncza czynność albo nawet kilka czynności pod rząd. To sposób prowadzenia firmy ponieważ motywacja wypływa z tego, w jakim środowisku pracujemy. Nie znam pracodawcy który nie chciałby mieć zmotywowanego zespołu dlatego temat jest zawsze aktualny. W gąszczu teorii motywacyjnych i sposobów premiowania trudno się odnaleźć a tak naprawdę wystarczy podejść do pracownika po ludzku i już można o wiele więcej uzyskać niż stosując jakiekolwiek tricki czy „sztuczki” motywacyjne. Ważne jest na początku zrozumienie różnicy między motywacją a manipulacją.
Manipulacja oznacza nakłanianie kogoś do zrobienia czegoś, ponieważ nakłaniający tego chce. Motywowanie jest natomiast sprawianiem, aby dana osoba zrobiła coś, ponieważ ona sama tego chce.
Jeśli prowadzisz mikro lub małą firmę, gabinet kosmetyczny, przedszkole, firmę handlową czy sklep odzieżowy i zatrudniasz pracowników a masz problem z rotacją to warto się zastanowić, co możesz zmienić z zakresu motywowania i budowania poczucia zespołowości aby ograniczyć koszty związane ze zmieniającymi się pracownikami.
1. Sam bądź zmotywowany
Jeśli swoją firmę prowadzisz z pasją i zaangażowaniem to mam dobrą wiadomość. Te dwie rzeczy mogą być zaraźliweJTwój zespół widzi że tobie zależy i jeśli masz z nim dobre relacje, będzie dokładał starań aby pracować wydajnie. Problem pojawia się wtedy, kiedy już sam w sobie nie dostrzegasz chęci do angażowania się w swój biznes. Wtedy masz dwie drogi: zmienić biznes na coś innego albo poszukać w sobie motywacji czyli dokonać automotywacji. Kiedy ostatni raz zatrzymałeś się i pomyślałeś o tym, gdzie chcesz się znaleźć za 5, 10 lat? Co w życiu daje ci szczęście? I czy droga którą idziesz daje ci satysfakcję i realizuje twoje cele, które na dodatek są zgodne z twoimi wartościami? Zatrzymaj się i zastanów się, na czym ci najbardziej zależy. Prowadzenie biznesu to wzloty i upadki, nie musisz być ciągle nakręcony jak szwajcarski zegarek ale ważne żebyś po powrocie z dołka chciał kontynuować działalność z energią.
2. Dostrzegaj potrzeby pracowników
Kiedyś byłam świadkiem jak szef wręczył z pewnej firmowej okazji trudną do zdobycia płytę winylową zespołu, którą pracownik uwielbiał. Widziałam wzruszenie na twarzy obdarowanego, co było dla mnie jasnym sygnałem że upominek był trafiony. I nie chodzi mi o to, żeby obdarowywać teraz pracowników przy każdej okazji, raczej chcę zwrócić uwagę na relację w powyższym przykładzie. Szef musiał być blisko ze swoimi ludźmi skoro wiedział, co jest dla nich ważne, także w aspekcie po za zawodowym.
Zastanów się nad swoimi ludźmi, czy wiesz co ich motywuje? Docenienie i zauważenie wkładanego wysiłku, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy z domu, chęć rozwoju czy coś zupełnie innego? Jeśli zrozumiesz, co motywuje ludzi, masz do dyspozycji najpotężniejsze narzędzie potrzebne do pracy z nimi.
Jeśli pomyślałeś że to pieniądze to odpowiem że według badań kasa motywuje do pewnego poziomu, po jego przekroczeniu potrzeba czegoś więcej. Według badania „Polska mapa motywacji” jednym z podstawowych czynników, dla których pracownicy odchodzą z firmy są złe relacje z szefem i/lub współpracownikami. Ludzie nie odchodzą „skądś” ale „od kogoś”. I to nawet nie chodzi o lubienie ale o szacunek. Jak sądzisz, czy twoi pracownicy szanują ciebie jako szefa i człowieka? Dodam że szacunek w pierwszej kolejności bierze się z szacunku jakim sami obdarzamy innych.
Na koniec znowu Deci i Ryan. No lubię tych panów.
Każdy człowiek ma 3 podstawowe potrzeby i one muszą być zaspokojone, aby człowiek się prawidłowo rozwijał, pracował w sposób zmotywowany i czuł satysfakcję z życia i pracy. Potrzebę autonomii, kompetencji i więzi. O autonomii było już w poprzednim artykule. Dziś o dwóch kolejnych.
Potrzeba kompetencjito potrzeba w której jeżeli wiem że coś potrafię robić, to robię to chętniej i powtarzam to częściej i jak zwiększa się poziom trudności to jestem zadowolony. Jednak muszę wierzyć, że dam radę i jest to w zasięgu moich możliwości. Potrzebuję do tego informacji o poziomie wykonanej pracy i tu właśnie pojawia się kluczowe narzędzie szefa – informacja zwrotna.
Potrzeba więzi – według badania psychologów wykonujemy czynności bo znacząca dla nas osoba wykonuje te czynności albo zależy jej na tym abyśmy tą czynność wykonywali. I znowu relacja. To nie może być takie proste. A jednak jest.
Podsumowując:
- Sam bądź zmotywowany i zaangażowany.
- Dowiedz się co motywuje poszczególne osoby w twoim zespole.
- Dbaj o relacje i stosuj otwartą komunikację.
- Udzielaj informacji zwrotnej i pozwól się ludziom rozwijać.
Musi zadziałać.
[fb_button]